2012. április 27., péntek

A tanulók könyvszíja

A mai napon fejeztem be egy tanulmányt a tantárgyi integráció tantervelméleti megközelítéseiről. Tudom, hogy ebben még semmi eget verő nincsen (a hosszú hétvége előtt mindenki hajrázik még egy kicsit). Írásaimat két csoportra szoktam osztani: vannak az "örömírások" és a "muszájírások". Szerencsére a jelzett tanulmány az előbbi kategóriába tartozik. Ez nem pusztán az általam izgalmasnak tartott témának köszönhető (azért vannak sejtéseim, hogy a társadalom nagy része a tantárgyi integráció és a tantervi megközelítés jelzős szerkezetek hallatán mély álomba merül), hanem annak a gondolatnak, amit Faludi Szilárd egyik írásában olvastam: "Ottó Willmann panaszkodott arra, hogy az iskolai tantárgyakat nem tartja össze más, mint a tanulók könyvszíja". Mi a helyzet ezen a téren napjainkban? A "tanulók könyvszíja" véleményem szerint nem sokat változott. Nemcsak abban az értelemben, hogy a törvények és a tantervek mellett sokan mágikus erőt tulajdonítanak a tankönyveknek, hanem a tantárgyi integráció tekintetében is van még bőven tennivaló. Ottó Willmann korában (herbartiánus iskola!) az egyik legdivatosabb fogalom a tantárgyi koncentráció volt. Érdekes, hogy még mindig milyen erőteljesen jelen van ez a fogalom a hazai pedagógiai szóhasználatban. Sokszor hallom (több-kevesebb meggyőződéssel) a tantárgyi koncentráció fogalmát továbbképzéseken, előadásokon, műhelymunkákon. Van inerciája, az biztos!!! :-) Emlékszem hogy kezdő tanár koromban (gondolom, hogy nem voltam egyedül ezzel) a tapasztaltabb kollégáktól kértem el a tanmeneteiket és buzgó másolásba kezdtem. Ez még nem a ctrl c és ctrl v világa volt, így ez a tevékenységem gyakran éjszakába nyúlt. Egyik éjjel egy érdekes oszlopra lettem figyelmes a történelem tanmenetben: tantárgyi koncentráció. Abbahagytam a mechanikus másolást és érdeklődve néztem, hogy a Rákóczi-szabadságharc közben kuruc dalokat kell énekelnem. Kellő erőt gyűjtve ezt meg is tettem az osztályteremben. Nem aratott nagy sikert a dolog. Később rájöttem arra, hogy például a humanizmus és reneszánsz tanítása mennyi kapcsolódási lehetőséget jelent a tantárgyak számára. Elkezdett komolyabban érdekelni a dolog. Ez olyan jól sikerült, hogy több tanulmány, előadás, még egy könyv is eredményezte a heurisztikus munkavégzésemet. (vö. motiváció 3.0) A tanulók könyvszíja azonban megérne egy vizsgálatot...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése