2012. május 11., péntek

A 7 C, avagy bátorság a köbön

Nem elírás a mai blogbejegyzés címe. Nem a 7.C-ről szeretnék írni, bár kétségkívül izgalmas lenne megnézni az iskolákban, hogy mi történik az osztálytermekben. Magáról az iskoláról, annak működéséről, szervezeti és pedagógiai kultúrájáról érdemes elgondolkodni. Maradjunk a szervezeti kultúránál! A hierarchikus, az első ipari forradalom idején létrejött szervezet (megkockáztatom sok iskola még mindig így működik) számomra annyira nem izgalmas. Az utóbbi években a kreativitás és az innováció kutatása közben sikerült behatóbban foglalkoznom a professzionális tanuló szervezetek (professional learning communities) témakörével. Ennek keretén belül bukkantam rá Shirley M. Hord és William A. Sommers 2008-ban megjelent munkájában a 7 C-re. A hatékony vezetés hét eleméről (mindegyik elem angolul C betűvel kezdődik) van szó, amelyek az alábbiak: kommunikáció, együttműködés, coaching, változás, konfliktus, kreativitás, bátorság. Az hogy a 21. században egy iskola szervezeti kultúrájában az első változások egy megváltozott kommunikációban és együttműködésben mutatkoznak meg, triviális kijelentés. A coaching kétségtelen tény, hogy napjaink egyik izgalmas vezetéselméleti, szervezetfejlesztési területe, ám ezzel most nem foglalkozom. Meghagyom a tréningek sokszínű világának. Hasonlóképpen a változásmenedzsmentet és a konfliktuskezelést. A kreativitásról már többször írtam. A BÁTORSÁG azonban fölöttébb izgalmas terület. Mennyire bátrak az iskolák, hogy megváltoztassák a szervezeti és a pedagógiai kultúrájukat? A kérdés talán költőinek tűnik, ám a valóság gyakran produkál egy 8.C-ét. A túlélési kompetenciát (competence of surviving). Szerencsére erről Hord és Sommers nem írtak semmit.:-)

2 megjegyzés:

  1. Véleményem szerint a BÁTORSÁG (egyéni és intézményi szinten egyaránt) minden kor izgalmas területe volt.

    VálaszTörlés
  2. Egyetértek!!!! Néha nincs új a Nap alatt. :-)

    VálaszTörlés