2012. április 24., kedd

A motiváció-alapú tantervi paradigma

Maradjunk még egy kis ideig a zseniális Mr. Daniel H. Pinknél. A motiváció-alapú paradigma bonyolultságát egy figyelemre méltó gondolattal vezeti be: Magatartás-tudománnyal foglalkozó tudósok gyakran két kategóriába sorolják a munkavégzést, illetve a tanulást: "algoritmikusba" és "heurisztikusba". Amennyiben ezt a csoportosítást mérvadónak tekintem a motiváció-alapú tantervi paradigma megértése szempontjából, akkor a curriculumok különbségeit is hatékonyabban elemezhetem. Az algoritmikus curriculumban a tantervi építőelemek: legtöbbször célok, feladatok, tananyag, fejlesztendő képességek, követelmények, taneszközök és az értékelés egymásra építettsége (konzisztenciája) döntő tényező. Jól megfigyelhető ebben az esetben a tantervelmélet egyfajta inerciája, például a tananyag primátusa, a célok normatív jellege vagy akár az összegző-lezáró értékelés dominanciája. Hasonló erőt mutat az operacionalizáltság, gondoljunk csak az utóbbi évtizedekben a Bloom-taxonómiák kognitív szintjeinek a részletes tantervi lebontására. A motiváció-alapú tantervi paradigma szempontjából Pink heurisztikus megközelítése fölöttébb izgalmas. Tudom, hogy elsőre kissé furcsán hangzik egy tantervelméleti szakembertől, de ebben az esetben nincs kész, főként zárt algoritmus. Ennek a tantervnek az egyik legfőbb jellemzője a rugalmasság, ami az egyéni tanulási terveket és új megoldási utakat támogatja. nem könnyű feladat, hiszen ez (valljuk be őszintén) sokkal nehezebb, mint a hagyományosnak mondható algoritmikus curriculum. A heurisztikus tanulásért történő tantervfejlesztés meggyőződésem szerint napjaink egyik legnagyobb kihívása. Vannak sejtéseim, hogy kedves olvasóim ennél a pontnál kapják fel a fejüket és arra gondolnak: Ez mind szép, de hogyan lehet ezt megcsinálni? A kérdés jogos, ám van egy rossz hírem: Az algoritmikus tanulást támogató tanterv esetében kerül előtérbe a hogyan kérdése. Különösen igaz ez a tanári tevékenységek részletes tervezésére és a célok normatív megfogalmazására vonatkozóan. A heurisztikus tanulás elsősorban a miértre keresi a választ. Ezért fontos a"Motiváció 3.0" megértése.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése